maandag 14 oktober 2013

BAGger, dat is dus echt NIET bagger!


Beste aanstaande eersteklassers,

Kinderen die in de sloot vallen of door de modder rollen, de hele dag buiten lol maken en de hele week geen huiswerk of toetsen, klinkt leuk, toch? Dat gebeurt er dus allemaal tijdens de BAGgerweek.

Jaarlijks wordt er voor de derdeklassers een werkweek georganiseerd: de BAGgerweek. De BAGgerweek is een week die in het teken staat van de vakken aardrijkskunde, biologie, scheikunde en tekenen. Ook houd je je bezig met de geschiedenis van het landschap. BAGger staat voor biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Er is een soort woordgrap van gemaakt omdat bagger natuurlijk veel te maken heeft met weilanden en sloten. Sommige kinderen denken dat het ook echt bagger is, maar het is juist hartstikke leuk!

Dit jaar gingen wij op BAGgerweek. We waren de hele week te gast op een boerderij van een fruitboer. Deze boerderij ligt in Schoonrewoerd, vlakbij Leerdam, aan de wiel van Bassa, de grootste wiel van Nederland. Een wiel is een water bij een dijk. Hoe een wiel precies ontstaat leer je ook op baggerweek.

Het is niet zo dat we er ook sliepen, we gingen er gewoon iedere dag  heen. Sommige kinderen gingen met de fiets of werden gebracht, andere gingen met de trein, maar je had altijd wel iemand met wie je mee kon reizen.  ’s Ochtends begonnen we om negen uur en ’s middags was je klaar rond een uur of drie.

Je hebt vijf verschillende onderwerpen: chemie, tekenen, aardrijkskunde, biologie en fruit. ’s Ochtends houd je je bezig met één van de onderwerpen. ’s Middags maak je een poster over de dingen die je ’s morgens hebt onderzocht.  Je krijgt er ook een cijfer voor aan het eind van de dag. Je werkt in groepjes van vier personen, meestal uit dezelfde klas, met wie je de poster maakt. Met je groepje van vier behoor je weer tot een grote groep waarin ook kinderen uit de andere klassen zitten die je misschien niet kent. Tijdens BAGgerweek leer je dus ook weer andere kinderen kennen.

Zelf vond ik chemie het leukste onderwerp. Je onderzocht het verschil in waterkwaliteit van het water uit de wiel en het water uit de sloot. Dit deed je in het laboratorium dat ze hadden gemaakt in de schuur van de boerderij. Iedereen uit jouw groepje onderzocht iets anders wat te maken had met de waterkwaliteit, dat zette je allemaal op de poster en welk water het best scoorde op alle gebieden was het schoonst. 

Op de maandag na de BAGgerweek heb je de zogenaamde ‘baggermaandag’. Je mag één van de gemaakte posters uitkiezen om te verbeteren. Dus als je een minder goed cijfer hebt gehaald, heb je nog een kans om het op te halen. Op maandagavond komen de ouders de posters beoordelen. Er vallen ook prijzen te winnen: één voor de beauty (de lay-out) en één voor de brains (de inhoud).  Wat voor prijs je krijgt als je gewonnen hebt verklap ik jullie natuurlijk niet.

Jullie weten door deze brief nu een beetje wat je te wachten staat tijdens de BAGgerweek in de derde klas. Ik vond het in ieder geval hartstikke leuk en ik hoop dat jullie net zo veel plezier zullen hebben als ik.

Groetjes,

Louelle van der Aa (3A)
 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Louelle,

    Ik heb hieronder jouw brief overgetikt en de fouten die ik heb gevonden eruit gehaald. Het is nu aan jou de fouten eruit te halen waardoor je er wat van kan leren:

    Beste aanstaande eersteklassers,

    Kinderen die in de sloot vallen of door de modder rollen, de hele dag buiten lol maken en de hele week geen huiswerk of toetsen, klinkt leuk toch? Dat gebeurt er dus allemaal tijdens de BAGgerweek.

    Jaarlijks wordt er voor de derdeklassers een werkweek georganiseerd: De BAGgerweek. De BAGgerweek is een week die in het teken staat van de vakken aardrijkskunde, biologie, scheikunde en tekenen. Ook houd je je bezig met de geschiedenis van het landschap. BAGger staat voor biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Er is een soort woordgrap van gemaakt omdat bagger natuurlijk veel te maken heeft met weilanden en sloten. Sommige kinderen denken dat het ook echt bagger is, maar het is juist hartstikke leuk!

    Dit jaar gingen wij op BAGgerweek. We waren de hele week te gast op een boerderij van een fruitboer. Deze boerderij ligt in Schoonrewoerd, vlakbij Leerdam, aan de wiel van Bassa, de grootste wiel van Nederland. Een wiel is een soort meer of plas bij een dijk. Hoe een wiel precies ontstaat leer je ook op baggerweek.

    Het is niet zo dat we er ook sliepen, we gingen er gewoon iedere dag heen. Sommige kinderen gingen met de fiets of werden gebracht, andere gingen met de trein, maar je had altijd wel iemand met wie je mee kon reizen. ’s Ochtends begonnen we om negen uur en ’s middags was je klaar rond een uur of drie.

    Je hebt vijf verschillende onderwerpen: chemie, tekenen, aardrijkskunde, biologie en fruit. ’s Ochtends houd je je bezig met één van de onderwerpen. ’s Middags maak je een poster over de dingen die je ’s morgens hebt onderzocht. Je krijgt er ook een cijfer voor aan het eind van de dag. Je werkt in groepjes van vier personen, meestal uit dezelfde klas, met wie je de poster maakt. Met je groepje van vier behoor je weer tot een grote groep waarin ook kinderen uit de andere klassen zitten die je misschien niet kent. Tijdens BAGgerweek leer je dus ook weer andere kinderen kennen.

    Zelf vond ik chemie het leukste onderwerp. Je onderzocht het verschil in waterkwaliteit van het water uit de wiel en het water uit de sloot. Dit deed je in het laboratorium dat ze hadden gemaakt in de schuur van de boerderij. Iedereen uit jouw groepje onderzocht iets anders wat te maken had met de waterkwaliteit, dat zette je allemaal op de poster en welk water het best scoorde op alle gebieden was het schoonst.

    Op de maandag na de BAGgerweek heb je de zogenaamde ‘BAGgermaandag’. Je mag één van de gemaakte posters uitkiezen om te verbeteren. Dus als je een minder goed cijfer hebt gehaald, heb je nog een kans om het op te halen. Op maandagavond komen de ouders de posters beoordelen. Er vallen ook prijzen te winnen: één voor de beauty (de lay-out) en één voor de brains (de inhoud). Wat voor prijs je krijgt als je gewonnen hebt verklap ik jullie natuurlijk niet.

    Jullie weten door deze brief nu een beetje wat je te wachten staat tijdens de BAGgerweek in de derde klas. Ik vond het in ieder geval hartstikke leuk en ik hoop dat jullie net zo veel plezier zullen hebben als ik.

    Verder heb ik nog een paar punten:

    -Je kan misschien de kinderen beter leerlingen noemen want kinderen zijn het niet meer.

    -Je hebt allerlei voorbeelden van reizen verteld maar niet van een stel dat ging kamperen :P

    -Je zegt heel veel dat het heel leuk was, nou geloof ik dat wel maar je mag dat dan wel iets meer onderbouwen en toelichten want ik heb niet echt een idee WAT er nou zo leuk aan was.

    Verder ben ik heel enthousiast over je brief en vind ik dat je de kinderen uit groep acht wel triggered, zeker ook met het geheim houden van de prijs.

    Mvg,

    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heey louelle,

    Ik vind dat je een goede positieve brief hebt geschreven. Ik heb eigenlijk geen spelfouten kunnen vinden alleen was je 1 keer een komma vergeten, maar dat maakt niet zo heel veel uit want het kan natuurlijk niet helemaal perfect zijn.
    Ik vind het een erg leuke en positieve brief. Als ik deze brief had gelezen toen ik op de opendag was, had ik met plezier naar de 3e klas uitgekeken door jou brief.

    groetjes Sushriya

    BeantwoordenVerwijderen